Nebudu teď zbytečně dohledávat konkrétní data. To si můžete udělat i sami, pokud vám je mé konstatování málo. Spokojím se prostě s tím, že konstatuji, že se staly akční nabídky tahákem ve spoustě obchodů a že by se leccos snad už ani neprodalo, kdyby se to v obchodech občas nenabídlo za zlevněnou cenu. Ovšem současně se už dávno stalo známým faktem nejen to, že to obchodníci nedělají v žádném případě pro blaho svých zákazníků, ale i to, že akce v nejednom případě žádnými akcemi nejsou. A že jsou v podstatě následující motivace k akčním nabídkám:
Je třeba prodat něco, co by bylo jinak sotva prodejné, a to bez ztráty zisku. Což je ale v podstatě podvodem páchaným na zákaznících. Neakceptovatelná cena se výrazně zvýší, takže je třeba i přímo astronomická, načež se vrátí na původní úroveň, což je prezentováno jako sleva. A někdo se jistě nachytá a koupí to i za cenu, za kterou to předtím nikdo koupit nechtěl.
Je třeba něco prodat, a to i za cenu slevy, ovšem ne zase až tak velké, aby zákazníky zaujala. A tak se vypočítá sleva jinak, než určují předpisy, a není tak velká, jak se prodejci tváří. Sice za to hrozí pokuta, jež byla už vícekrát udělena, ale ta nebývá tak vysoká, aby se to obchodníkům nevyplatilo.
Nebo se skutečně zlevní některý sortiment tak, že je to pro zákazníky výhodné. Třeba i za cenu obchodníkova prodělku. Tak je tomu ale jen u zboží, které by se jinak muselo vyhodit, takže je lepší dostat za něj aspoň něco, případně se očekává, že zákazníci spolu s koupí tohoto nakoupí i něco dalšího, dražšího, čímž se ztráta z akční ceny kompenzuje.
Ať je tomu jakkoliv, je skutečností, že my lidé na akční nabídky slyšíme. A velice často nakupujeme právě v akci. A někdy jedině v akci. Což má ale dva nepříjemné důsledky. Jednak ztrácíme kvůli kolísání cen přehled o tom, jakou má co skutečně reálnou cenu, a jednak se často necháme zlákat i ke koupi toho, co jsme vlastně nechtěli. A pak si stěžujeme, jak nám nestačí naše peníze a jak se těžko žije.

