Obchodů už jsou u nás přímo mraky, a aby se tyto uživily, potřebují zákazníky, kteří v nich nakoupí a dopřejí jim zisk v podobě rozdílu mezi pořizovacími a prodejními cenami, tedy marže. A protože se lidé nehrnou přesně tam, kam by si to obchodníci jenom přáli, tedy k nim, a neutrácejí tolik, kolik by si obchodníci představovali, automaticky, je třeba je do obchodů lákat. A jedním z největších lákadel pro běžné nakupující jsou jak známo slevy.
Jakmile někde nabízejí něco za přijatelný peníz, uspějí více než tam, kde je draho. A protože by se při přehnaně nízkých cenách obchodník neuživil, jsou tu alespoň různé slevové akce. Při nichž se prostě něco zlevní, aby se to prodalo a prodávající si přišel na své.
Jenže logicky není sleva jako sleva. Ne vždy je zlevnění skutečně výhodné, ne vždy jde o férové počínání. A vždy je i za takovou slevou skryta touha obchodníka vydělat.
Co nás tedy může u slev potkat?
– Někdy je zboží zlevněno skutečně, a to třeba i pod úroveň ceny, za niž ho prodejce pořídil. Obchodník na tomto tudíž může i prodělávat. Ale činí se tak snad přímo výhradně tehdy, když je šance na to, že spolu s tímto zbožím nakoupí zákazníci i to další, co je naopak adekvátně zdražené. Takže není jisté, že se na této slevě vydělá.
– Jindy je například jeden týden zboží zdraženo natolik, že by ho nikdo soudný nekoupil, a následně zase zlevněno na vlastně obvyklou cenu. Pak lidé takové zlevněné zboží sice koupí, ale není to žádné terno. Možná i ve slevě přeplatí.
– Zlevnění pak může být zdánlivé, a to třeba dosažené tím, že se do stejně velkého obalu vloží menší množství výrobku či je tento nějakým způsobem ošizen, kvalita je v něm zastoupena nějakou náhražkou.
A slevy skutečné? Možná existují i výjimky, ale viděl bych to tak, že existují v zásadě jenom ve dvou případech.
– Když se musí stůj co stůj prodat přebytky, které by se jinak neprodaly a musely by se likvidovat.
– Anebo když velký obchodník zatlačí na své dodavatele, kteří jsou na něm závislí, a tito jsou za své výrobky nuceni spokojit se jen s almužnou či dokonce prodělkem. Což se ale v budoucnu zřejmě vymstí. Protože ani výrobci nemohou žít věčně z nuly či v mínusu.