Nejspíš už se i vám někdy stalo, že jste si koupili něco zlevněného nebo toto aspoň viděli a následně vám došlo, že ona sleva ve skutečnosti žádné terno nebyla. Praktikovalo se to tak dlouhodobě, a i když státní úřady učinily v průběhu let nějaká ta opatření, nikdy se jim nepodařilo ony čachry s čísly vymýtit. Prostě se nejprve zákazníkům často lhalo, a když se to stalo nemožným, zvedaly se krátkodobě ceny zboží na mez, za kterou už by to snad nikdo nikdy nekoupil, jenom proto, aby se pak s velkým humbukem vyhlásila slevová akce, která vlastně jenom vrátila cenu na obvyklou, nijak mimořádně výhodnou úroveň.
Ale falešným slevám by měl být nyní konec. V novele zákona o ochraně spotřebitele a v občanském zákoníku byla totiž pro slevy nastavena nová pravidla, jimiž se musí obchodníci řídit a jež by měla klamání zákazníků znemožnit. Nově se tu totiž má uvádět i původní cena nabízeného zboží, aby měli zákazníci srovnání, a snížená cena se bude muset vypočítávat z ceny, za kterou se toto prodávalo posledních třicet dní před vyhlášením slevy, respektive třicet dní před poskytnutím první slevy, pokud takových slev následuje více po sobě. Čemuž se je možné vyhnout pouze v případě prodeje toho nabízeného pouze omezenému okruhu spotřebitelů, kdy se původní cena nemusí uvádět, a stejně tomu bude i u zboží, které má krátkou dobu spotřeby nebo podléhá rychle zkáze.
Cena před slevou pak nemusí být uvedena na stejném nosiči jako sleva samotná, ale musí být uvedena v místě prodeje, třeba na cenovkách.
Mělo by to zabrat. A to proto, že porušení těchto pravidel znamená pro šidící prodejce pokutu v až pětimilionové výši. Která se pochopitelně nikomu nevyplatí.
A změny pak vidíme i u odpovědnosti za vady při reklamacích a v otázkách uživatelských recenzí, jež nově nesmí být nepravdivé či nedůvěryhodné. Protože i za falešné recenze na internetových obchodech bude následovat pokuta.
A na nás zákaznících už tedy zůstane hlavně to, abychom zvážili, zda nám to nabízené skutečně stojí za to.